Dr Zubaidi – Cara Atasi Masalah Anak Batuk Dan Selsema

Dalam status terkini Dr Zubaidi Hj Ahmad mencadangkan Madu bagi mengatasi masalah anak batuk. Terutamanya bagi anak bawah 3 tahun.

Yang menariknya, status tersebut mendapat feedback positif dikala banyak anak-anak kebelakangan ini batuk dan selsema.

Masalah Anak Batuk Berkahak

Masalah batuk, batuk berkahak dan selsema sememangnya antara penyakit utama yang sudah menjadi kebiasaan di kalangan kita, terutamanya pada bayi dan kanak-kanak.

Batuk yang berpanjangan pada bayi dan kanak-kanak, sangat merunsingkan hati ibu. Lebih-lebih lagi jika batuk diikuti dengan kahak dan lendir.

Punca Batuk

Menurut Dr. Zubaidi, lazimnya  batuk dan selsema adalah berpunca dari jangkitan virus yang mana badan kita secara semulajadi mempunyai mekanisme pertahanan diri untuk melawan jangkitan tersebut. Simptom awal batuk dan dan selsema adalah sakit kerongkong, lemah-lemah badan dan diikuti oleh hidung berair.

Post Dr Zubaidi di Facebook.

Bahaya atau tidak batuk dan selsema??

Kebiasaanya batuk dan selsema boleh pulih sendiri dengan pengambilan diet yang sihat. Walaubagaimanapun batuk dan selsema boleh jadi semakin serius dan memudaratkan terutamanya untuk kanak-kanak di bawah 2 tahun sehingga menyebabkan masalh pernafasan,

Cara mengatasi batuk dan selsema dengan madu

Bagi mengatasi masalah ini, Dr Zubaidi Hj Ahmad dalam perkongsiannya, mencadangkan pengambilan Madu Mint sebagai ubat batuk alternatif.

“Bagi anak yang batuk saya cadangkan madu mint. Memang saya beri

pada pesakit yang bawah 3 tahun,” Dr Zubaidi Hj Ahmad. 

Mengapa Madu?

Dalam satu kajian yang dilakukan, madu menunjukkan kesan mengurangi mukus yang baik dan sifat antioksidan, dan ia juga meningkatkan pelepasan sitokin, serta mengandungi kesan antimikrob. (Gheldof N, et al. Identification and quantification of antioxidant components of honeys from various floral sources. J Agric Food Chem. 2002;50(21):5870–7).

Madu Mint

Madu Mint adalah madu yang mendapat pengiktirafan dari Unipeq, UKM. Sebagai “pereda batuk tanpa alkohol, Madu Mint diadun bersama herba terbaik

:Zingiberis Officinalae Rhizoma (Halia), Zingiberis Aromatici Rhizoma (Lempuyang), Piper Bettle Folium (Daun Sirih), Thymi Folium (Daun Timi), Foenuculi Fructus (Adas Pulasari), Alpineae Purpuratae Rhizoma (Lengkuas), Amomi Fructus (Kapulaga), Cinnamomumi Burmannali Cortex (Kayu Manis).

Khasiat Madu Mint

Berikut ada khasiat madu mint bagi mengatasi masalah batuk berkahak atau batuk berpanjang.

  • Sangat baik untuk mengubati Asma dan bronkitis
  • Sangat baik untuk menyebuhkan batuk kahak
  • Mempunyai sifat antibakteria dan antiradang semulajadi
  • Membantu melegakan pernafasan

Bagi mendapatkan Madu Mint atau info lanjut sila klik butang di bawah.

Detail @ Tempahan Madu Mint

Leave a Reply