Cara hilangkan masalah jerawat dengan rempah dapur. Islamik dan semulajadi.

jerawat-pada-muka

Cara hilangkan masalah jerawat dengan rempah dapur. Islamik dan semulajadi.
Tanpa sebarang ubat sintesis kimiawi.
✔ Selalu menjaga kebersihan wajah, dengan rajin membasuh muka dengan sabun yang sesuai dengan pH kulit anda.
✔ Berwudhu’ merupakan salah satu terapi yang sangat baik dan ampuh untuk mengurangi jerawat dan menjaga kelembapann wajah.
✔ Rajin berolahraga atau melakukan aktiviti fizikal yang banyak menghasilkan peluh –> sehingga dapat menghilangkan sumbatan pada pori-pori kulit dan menghilangkan penumpukan hasil kelenjar minyak di bawah kulit yang berlebih.
✔ Rajin minum air kosong –> Tampaknya memang sederhana, tapi terapi ini sangatlah bermanfaat untuk mencegah kekurangan mineral tubuh dan menyebabkan kelembaban kulit lebih terjaga.
✔ Perbanyak makan buah dan sayur-mayur –> terapi ini sangat baik untuk mengganti kekurangan beberapa vitamin dan mineral yang sangat penting.
✔ Hindari stress berlebihan kerana dapat menjadi pemicu semakin banyaknya jerawat anda –> dekatkan diri kepada Allah Swt dan hindari keletihan dengan tidur yang cukup. Jangan online sampai larut malam!
——————————————————————————————–
Untuk mencegah agar jerawat anda tidak menjadi semakin parah, berikut ini adalah solusinya:
———————————————————————————————
✔ Jangan memicit jerawat anda, apalagi jika tangan anda tidak bersih kerana ia HANYA akan semakin menyebabkan jerawat anda menjadi lebih parahbahkan dapat menimbulkan luka lain ataupun jangkitan kuman.
✔ Jika timbul luka, ambil cotton bud yang bersih, sapu kombinasi habbatussauda minyak Habasyi88 (Produk As Syifa Health) dengan cengkih yang ditumbuk untuk mencegah jangkitan yang berkelanjutan.
✔ Sebagai pengganti masker wajah semulajadi, cuba anda kombinasikan herba yang miliki zat antiradang, antibakteria, dan kaya nutrisi dengan menggunakan minyak Zaitun Dara Tursina88 (Produk As Syifa Health) yang telah dicampur dengan daun hempedu bumi, sirih, minyak Habbatussauda dan cengkeh yang ditumbuk.
Peringatan: Masker yang banyak di pasaran kebanyakkannya sudah dicampur dengan zat pengawet kimia, pewangi, menthol, dll yang memberikan reaksi cepat tetapi bukan saja menyebabkan kita tergantung pada bahan itu malah merosak kulit wajah jika dipakai dalam jangka waktu yang lama.
✔ Hindari makanan berlemak, pedas, bersantan, berminyak, kacang-kacangan dan perbanyaklah makan buah segar tinggi vitamin C (bukan asam jeruk, bukan ribenna) dan makanan yang mengandung zinc.
Insyaallah jika anda buat checklist seperti diatas, masalah jerawat anda akan teratasi. Ingat, jerawat yang tidak diurus dengan baik boleh berkelanjutan hingga umur 40 tahun pun. Terlalu sering ke hospital pakar banyak menghabiskan modal dan sering berulang-ulang. Selamat mencuba!
Panduan terapi diatas adalah sumbangan Team Medik As Syifa Health, “Jika aku sakit, Allah yang menyembuhkan”

Leave a Reply