PERTANYAAN DEMAM CAMPAK

WhatsApp Image 2017-01-16 at 3.59.20 PM

PERTANYAAN DEMAM CAMPAK

Assalamu’alaikum,

Doktor, anak saya berumur 6 bulan lebih 10 hari. Sekarang ni dia sedang sakit, macam campak. Dari hari Sabtu, badan tiba-tiba panas sampai 38 darjah celcius, timbul bintik-bintik merah. Alhamdulillah ahad besoknya panas dah turun, tapi bintik merah mula merebak ke seluruh badan, dan mukanya. Kalau malam, dia susah tidur. Mungkin krn gatal dari bintik merah tadi. Sampai sekarang saya belum bawa dia ke doktor krn panasnya kan dah turun. Yang ingin saya tanyakan, dari artikel di internet setahu saya, yang kena campak itu biasanya bayi diatas 1 tahun. Apakah gejala anak saya ini termasuk kategori campak? Ubat tradisional apa yg selamat di gunakan utk anak yg campak umur 6 bulan? Untuk gatal-gatal dari campak itu, boleh tak di sapu bedak salicyl?

JAWABAN DARI TEAM DOKTOR AS SYIFA HEALTH

1. Bayi umur 0 – 6 bulan secara teori masih mendapat sistem pertahanan tubuh semulajadi dari ibunya jika mendapatkan penyusuan ekslusif sehingga bayi tidak mudah sakit. Setelah umur tersebut, kekebalan atau daya tahan tubuh bayi mulai turun sehingga dimungkinkan bayi mula menderita sakit jika terdedah pada patogen. Salah satu penyakit yang biasanya hinggap pada bayi adalah penyakit campak yang disebabkan oleh virus.

2. Penyakit ini umumnya menyerang anak umur diatas 1 tahun, tetapi boleh juga anak dibawah umur tersebut terkena campak. Penyakit ini dapat sembuh dengan sendirinya (self limiting disease) jika daya tahan tubuhnya baik. Tanda dari penyakit ini adalah timbulnya demam, dan saat demamnya tinggi disertai dengan keluarnya ruam kemerahan yang dimulai dari leher bahagian belakang, kemudian merebak ke muka, badan lalu tangan dan kaki. Setelah itu ruam akan menghilang sesuai dengan urutan keluarnya, disertai dengan suhu tubuh yang kembali normal. Jika ruam telah hilang tetapi suhu tubuh tetap tinggi apalagi disertai dengan batuk atau cirit birit, maka kemungkinan telah terjadi jangkitan sekunder akibat campak tersebut.

3. Herba atau ubatan dari bahan makanan yang dapat mengatasi penyakit ini adalah yang mengandung kesan immunomodulator, antiviral dan penurun panas semulajadi yang baik seperti habbatussauda Gred A1 (Produk Assyifa Health: Habasyi88), madu dan daun meniran (Produk Quadmeds: Madu Imun). Berikan kepada ibunya lalu susukan bayi sekerap mungkin. Setiap selang dua jam.

Adapun untuk menghilangkan gatal dapat dioleskan dengan minyak zaitun dara atau menggunakan bedak salisil.

Semoga bermanfaat. Wassalaam.

Leave a Reply