Mahu tahu cara natural dan Islami atasi masalah buah pinggang kecil sebelah / rosak / kidney failure?

Mahu tahu cara natural dan Islami atasi masalah buah pinggang kecil sebelah / rosak / kidney failure?

+ Ginjal atau buah pinggang adalah organ manusia yang berfungsi menapis darah dan membuang sisa hasil metabolisme tubuh dengan terbentuknya urine.

+ Ginjal yang rosak/tidak berfungsi dengan semestinya akan menimbulkan racun pada tubuh manusia dengan tertimbunnya sisa metabolisme yang tak mampu dibuang, seperti Ureum, Urea, dll.

—————–
Pengubatan untuk penyakit ginjal dengan cara kita menstabilkan kerja ginjal dan menjaganya dari zat-zat yang memperberat kerja ginjal tersebut:
—————–

1) Hindari minuman dan makanan bersifat pH yang tinggi atau asid, seperti kopi, teh, susu, santan, jamu-jamu, kopi pra campuran, makanan berminyak, berlemak, dll.

2) Hindari makan makanan tinggi juga akan protein, seperi telur, ikan laut, dll.

3) Perbanyak minum air putih, sayur dan buah yang tinggi akan air dan bersifat diuretik (rangsang kencing) seperti jus timun, belimbing, tembikai, jus mengkudu.

4) Dapat juga amalkan ikan haruan untuk menaikkan kadar albumin tanpa meningkatkan ureum dalam darah.

5) Bila kerosakan ginjal sudah menjadi kekal (failure) maka akan sukar dilakukan pengubatannya, sehingga air yang berlebih dan sejenisnya akan menjadi racun bagi tubuh. Program pengubatan dengan melakukan pencucian darah mutlak harus dilakukan! Habbatussauda membantu menurunkan jumlah kreatinin dlm darah. Diamalkan 5 jam sebelum dialisis atau sejurus selepas dialisis.

6) Bila tahap kerosakan masih relatif ringan, cukup dengan menggunakan beberapa terapi dan menjaga pola pemakanan saja. Kami sarankan penggunaan penawar dari bahan makanan seperti jus mengkudu fresh, Habbatussauda dan Madu untuk merangsang fungsi regenerasi sel.

Semoga bermanfaat saja

– Kumpulan artikel perubatan As Syifa Health

Leave a Reply