DEK KERANA NAK CARI MADU MURAH..

15894390_947814955353117_5737253021507552426_n

DEK KERANA NAK CARI MADU MURAH..

#BAHAYA_CHLORAMPHENICOL_MADU!

Awas!

Selepas mendapat info ini, “Jangan lagi salah kan Madu kalau penyakit tidak kunjung sembuh, salahkan kualiti madu dari mana di ambil”

+ Lebah madu yang diternak dalam skala yang besar berisiko terkena pelbagai jangkitan kuman, antaranya adalah kuman Paenibacillus larvae

+ P. larvae dapat menyebabkan wabak “foulbrood” pada koloni lebah. Patutnya, petani madu mesti bakar seluruh hifa dan koloni lebah untuk membunuh pembiakan spora P. larvae tersebut

+ Disinilah muncul teknik keji penternak lebah madu tak bertanggungjawab. Mereka campurkan antibiotik jenis broad spectrum, Chloramphenicol ke dalam air gula lalu diberi lebah makan.

+ Memang la kuman P. larvae mati. Antibiotik broadspectrum ni mampu bunuh semua kuman, baik dan jahat. Tapi manusia yang minum madu itu pun boleh mati !

Nah, lebah hutan kita yg bernama Apis Dorsata itu adalah satu-satunya lebah terbesar dunia, giant bee, lebah pembunuh, tidak boleh diternak, dan mampu mempertahankan dirinya sendiri dari serangan kuman penyakit.

Ia tak perlu chloramphenicol untuk bunuh wabak. Natural dan bebas pencemaran. Madu Quad juga dilengkapi pensijilan dari makmal madu #UNIPEQ dan #SGS.

Lebih TERJAMIN. Berkah. In Sha Allah..

Leave a Reply